Bodil Güntzel
Efternamn
Güntzel
Förnamn
Bodil
Titel
Konstnär
Levnad (start)
1903-06-04
Levnad (slut)
1998-07-15
Hem land
Sverige
Hem län
Södermanland
Hem landskap
Södermanland
Hem härad
Selebo
Hem kommun
Strängnäs
Hem socken
Strängnäs
Hem ort
Strängnäs
Hem byggnadsnamn
Sundby Sjukhus
Födelse land
Sverige
Födelse län
Halland
Födelse landskap
Halland
Födelse härad
Tönnersjö
Födelse kommun
Halmstad
Födelse socken
Snöstorp
Födelse ort
Kistinge
Födelse byggnadsnamn
Kistinge
Kön
Kvinna
Verksamhet / yrke
Konstnär
Verksamhetstid (start)
1928
Verksamhetstid (slut)
1998
Anmärkning
Hon var dotter till C.F. Güntzel och hans maka född Hillerup. Güntzel studerade under tvåårs tid vid Carl Wilhelmsons målarskola och vid Konsthögskolan 1928-1931 samt under studieresor till England och Italien. Hon medverkade i samlingsutställningar med Strängnäsgruppen i Eskilstuna och Strängnäs och debuterade med en separatutställning på Welamsons konstgalleri i Stockholm 1950. Hon tilldelades andrapriset för sina skisser med motiv ur Asasagan vid en tävlan om utsmyckningen för Statens historiska museums entréhall 1944. Hennes konst består av genretavlor, landskap, gatuscener, människor, bibliska motiv, historiska motiv men framför allt hästar.
Güntzel var begåvad och välutbildad, men fattig och psykiskt sjuk. Hon fick i unga år uppleva sina föräldrars uppslitande skilsmässa och flyttade med sin mamma till sina morföräldrars gård, där hon kom i kontakt med hästar. För att hennes konstnärliga begåvning skulle tas tillvara flyttade hon tillsammans med modern till Stockholm för att kunna gå någon förberedande konstskola. Under studietiden blev hon god vän med Maj Sandmark vilket resulterade i att hon flyttade till Strängnäs. Under 1940-talet hade hon en produktiv period och nådde också viss framgång men samtidigt blev hennes psykiska hälsa allt sämre, och hon vårdades inom psykiatrin vid två tillfällen. Diagnosen som ställdes var schizofreni, men hon skrevs ut efter relativt korta vårdtider. Sjukdomen blev värre och 1956 skrevs hon in på Sundby mentalsjukhus där hon blev kvar återstoden av sitt liv. Under tiden på sjukhuset målade hon hästar och människor som är i rörelse och nästan alltid ansiktslösa eller vända från betraktaren.
Litteraturtips: "Bodil Güntzel - ett av många levnadsöden på Sundby sjukhus" av Katja Sinn i Sörmlandsbygden 2017 sidan 137.
Güntzel var begåvad och välutbildad, men fattig och psykiskt sjuk. Hon fick i unga år uppleva sina föräldrars uppslitande skilsmässa och flyttade med sin mamma till sina morföräldrars gård, där hon kom i kontakt med hästar. För att hennes konstnärliga begåvning skulle tas tillvara flyttade hon tillsammans med modern till Stockholm för att kunna gå någon förberedande konstskola. Under studietiden blev hon god vän med Maj Sandmark vilket resulterade i att hon flyttade till Strängnäs. Under 1940-talet hade hon en produktiv period och nådde också viss framgång men samtidigt blev hennes psykiska hälsa allt sämre, och hon vårdades inom psykiatrin vid två tillfällen. Diagnosen som ställdes var schizofreni, men hon skrevs ut efter relativt korta vårdtider. Sjukdomen blev värre och 1956 skrevs hon in på Sundby mentalsjukhus där hon blev kvar återstoden av sitt liv. Under tiden på sjukhuset målade hon hästar och människor som är i rörelse och nästan alltid ansiktslösa eller vända från betraktaren.
Litteraturtips: "Bodil Güntzel - ett av många levnadsöden på Sundby sjukhus" av Katja Sinn i Sörmlandsbygden 2017 sidan 137.