Bodil Güntzel

Efternamn

Güntzel

Förnamn

Bodil

Titel

Konstnär

Levnad (start)

1903-06-04

Levnad (slut)

1998-07-15

Hem land

Sverige

Hem län

Södermanland

Hem landskap

Södermanland

Hem härad

Selebo

Hem kommun

Strängnäs

Hem socken

Strängnäs

Hem ort

Strängnäs

Hem byggnadsnamn

Sundby Sjukhus

Födelse land

Sverige

Födelse län

Halland

Födelse landskap

Halland

Födelse härad

Tönnersjö

Födelse kommun

Halmstad

Födelse socken

Snöstorp

Födelse ort

Kistinge

Födelse byggnadsnamn

Kistinge

Kön

Kvinna

Verksamhet / yrke

Konstnär

Verksamhetstid (start)

1928

Verksamhetstid (slut)

1998

Anmärkning

Hon var dotter till C.F. Güntzel och hans maka född Hillerup. Güntzel studerade under tvåårs tid vid Carl Wilhelmsons målarskola och vid Konsthögskolan 1928-1931 samt under studieresor till England och Italien. Hon medverkade i samlingsutställningar med Strängnäsgruppen i Eskilstuna och Strängnäs och debuterade med en separatutställning på Welamsons konstgalleri i Stockholm 1950. Hon tilldelades andrapriset för sina skisser med motiv ur Asasagan vid en tävlan om utsmyckningen för Statens historiska museums entréhall 1944. Hennes konst består av genretavlor, landskap, gatuscener, människor, bibliska motiv, historiska motiv men framför allt hästar.

Güntzel var begåvad och välutbildad, men fattig och psykiskt sjuk. Hon fick i unga år uppleva sina föräldrars uppslitande skilsmässa och flyttade med sin mamma till sina morföräldrars gård, där hon kom i kontakt med hästar. För att hennes konstnärliga begåvning skulle tas tillvara flyttade hon tillsammans med modern till Stockholm för att kunna gå någon förberedande konstskola. Under studietiden blev hon god vän med Maj Sandmark vilket resulterade i att hon flyttade till Strängnäs. Under 1940-talet hade hon en produktiv period och nådde också viss framgång men samtidigt blev hennes psykiska hälsa allt sämre, och hon vårdades inom psykiatrin vid två tillfällen. Diagnosen som ställdes var schizofreni, men hon skrevs ut efter relativt korta vårdtider. Sjukdomen blev värre och 1956 skrevs hon in på Sundby mentalsjukhus där hon blev kvar återstoden av sitt liv. Under tiden på sjukhuset målade hon hästar och människor som är i rörelse och nästan alltid ansiktslösa eller vända från betraktaren.

Litteraturtips: "Bodil Güntzel - ett av många levnadsöden på Sundby sjukhus" av Katja Sinn i Sörmlandsbygden 2017 sidan 137.